ISLAMKAH AKU??


Sebagai orang Islam, kita perlu tahu adakah diri kita benar-benar Islam dan bukan hanya sekadar Islam dinama sahaja.Realiti yang dapat kita lihat sangatlah dekat dengan kita iaitu remaja-remaja kini yang sudah lari jauh dari Islam.Apabila ditanya Islam itu apa,ramai yang tidak tahu.Islam itu indah dan sukakan kepada keindahan.Apa yang dapat kita lihat banyak berlakunya pembuangan bayi yang tidak berdosa,adakah itu Islam??Pergaulan yang tiada batas-batasnya juga sudah menjadi kebiasaan dan budaya bagi remaja-remaja Islam kini,adakah itu Islam??
Bagi wanita juga yang semamangnya sukakan kepada kecantikan dan janganlah sesekali berlebih-lebihan dalam menghias diri kerana wanita itu boleh dijadikan fitnah.Tudung yang dikenakan hanyalah sekadar mengikut fesyen sahaja.Baju yang dipakai juga ada yang menampakkan kulit,itu adalah aurat.Pemakaian seluar yang menampakkan bentuk badan juga aurat.Ingatlah wahai wanita-wanita sekalian, nafsu lelaki sangat jahat dan boleh melemahkan wanita-wanita.Ingatlah.
dalam firma Allah ada menyebut
“Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian takwa itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat.”[Al-A’raaf ayat 26]
Tudung sepatutnya dipakai untuk menutup rambut. Tetapi malangnya, tudung dipakai di atas paras dada. Ini tidak menjadi hal utama bagi muslimah sekarang, asalkan rambut dapat ditutup mengikut syarat dan yang paling penting adalah menarik. Wanita itu sendiri sudah semestinya punyai daya tarikan tetapi mereka telah ditipu dengan fesyen-fesyen yang akan membawa kepada daya tarikan yang lebih. Persoalannya, kita mahu menarik perhatian siapa? Siapakah insan-insan yang layak melihat keindahan perhiasan-perhiasan ini?
Firman Allah:
Katakanlah kepada wanita yang beriman:
"Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putra-putra mereka, atau putra-putra suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertobatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.”
[Surah an-Nur ayat 31]

Marilah sama-sama kita mengajak kepada kebaikan dan meninggalkan larangan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...